Bevezető

Akinek már készítettek weboldalt a múltban már biztosan hallotta a "keresőbarát" vagy "keresőbarát weboldal" kifejezést. De mit is jelent ez valójában, és miért van erre szükség? Hogyan segíthet egy keresőbarát weblap egy vállalkozás növekedésében?

Ezekre a kérdésekre próbálok választ adni ebben a bejegyzésben, elkerülve a technikai kifejezéseket vagy a haladó keresőoptimalizálási (SEO) gyakorlatokat és elméleteket.

Mitől keresőbarát egy weboldal a Google szerint?

Mit értünk keresőbarát weboldal alatt?

Az a weboldal titulálható keresőbarátnak, amely megkönnyíti a keresőmotorok (például a Google) számára, hogy feltérképezzék és megértsék a weblap szerkezetét illetve tartalmát.

A keresőbarát weboldal legfontosabb jellemzői a következők:

#1 - Egyedi címekkel és leírásokkal rendelkezik minden aloldal

A weboldal minden oldala (beleértve a kezdőlapot is) egyedi címmel és meta leírással (meta description) rendelkezik.

A címek optimális esetben 60-65 karakter hosszúak, míg a leírások kb. 150 karakterből állnak. A címek és leírások célja, hogy röviden bemutassák a keresőmotornak és a látogatónak, hogy miről is szól az adott aloldal.

#2 - Jól formázott, keresőbarát URL címekből áll

A linkek hivatkozásai (ez a weboldal URL-je) ideális esetben már megnyitásuk előtt beszédesek és szabványosak: kisbetűsek és a szóközök mentén kötőjellel vannak elválasztva. A html és egyéb kiterjesztések az URL végén már elavultnak számítanak.

#3 - A weboldal gyorsan betöltődik

Ahogy az emberek, úgy a keresőmotorok sem szeretik a lassú honlapokat. Ezzel szemben a megfelelően optimalizált és gyorsan betöltődő weboldalak keresőbarátnak minősülnek (előnyben vannak a rangsoroló algoritmusokban a lassú weblapokkal szemben) és több felhasználói interakciót generálnak (értékesítés, hírlevél feliratkozás, kapcsolatfelvétel, stb.).

#4 - Egyedi tartalommal rendelkezik

Az egyik - ha nem a legfontosabb - szempont a keresőmotorok rangsorolási algoritmusában, hogy a weboldalon szereplő tartalmak egyediek az interneten, avagy sem. Ha a weboldal tartalmait más weblapokról másoljuk, vagy valaki lemásolja honlapunk tartalmait, azt ún. tartalmi duplikációnak nevezzük. Egyértelműen kijelenthető, hogy egy weboldal addig nem minősíthető keresőbarátnak, ameddig más webhelyek képei és szövegei találhatók meg rajta.

Noha 100%-osan biztos megoldás nincs arra, hogy tartalmaink védettek legyenek, a WebOrigin minden partnere esetén biztosít egy alap védelmet, amivel meggátoljuk, hogy a honlapon lévő szövegek kijelölhetők (és ezáltal másolhatók) legyenek a látogatók számára.

#5 - Keresőmotorok számára optimalizált képeket tartalmaz

A keresőmotorok a szöveges tartalmakat részesítik előnyben, viszont képek nélkül minden weboldal száraz és unalmas. Az emberek számára a weblapon szereplő fotók és grafikák érdekesebbé, olvashatóbbá teszik a komplett tartalmat.

Használatuk esetén fontos, hogy minden weboldalon szereplő kép méretre optimalizált legyen, ne legyenek fölöslegesen túl nagyok, mivel jelentősen növelhetik a betöltődési időt, ami ronthat a weblap teljesítményén. Ami a fájltípust illeti, egy keresőbarát honlap esetén minden kép ideális esetben SVG és WebP formátumú. A hagyományos JPG, PNG, és GIF formátumok elavult tömörítési eljárásuk végett jóval nagyobb fájlméretet eredményeznek, mint az új generációs WebP formátumé.

#6 - A komplett weboldal szemantikus, megfelelően strukturált

Egy szemantikus weboldalon a honlap egyes szekciói (például fejléc, navigáció, oldalsáv, fő tartalom, lábléc) a megfelelő HTML címkével vannak jelölve a kódban. Ez segít felmérni a keresőmotoroknak, hogy a tartalom egyes részei mennyire fontosak, hova tartoznak. Ami a szöveges tartalmakat illeti, egy keresőbarát weblap a főoldalon és minden aloldalon tartalmaz fő- és alcímsorokat, bekezdéseket, képeket (amelyek el vannak látva minden esetben ún. alt attribútummal).

Miért van szükség keresőbarát weboldalra?

Az elmúlt 15 évben szerzett tapasztalaim alapján sajnos arra a megállapításra kellett jussak, hogy a legtöbb kezdő vállalkozó ugyan tisztában van vele, hogy fontos az online jelenlét a vállalkozás sikeréhez, legnagyobb hányaduk azonban nem tudja, hogy önmagában egy olyan weboldal, ami nem keresőbarát nem sokat ér a versenyszférában.

Számos leendő weblap tulajdonos 3 út közül választ:

  1. ajánlatot kér néhány ügynökségtől/vállalkozótól, majd azt választja, amelyik a legkedvezőbb áron készíti el cége weboldalát
  2. az ismerősének van egy ismerőse, aki tud weboldalt csinálni, és őt bízza meg vele
  3. egy ingyenes szolgáltatást választ, ahol ő maga tudja összekattintgatni a honlapot

Mi a gond a fenti 3 opcióval?

Egyik sem biztosít olyan megoldásokat, amitől keresőbarátnak lehetne minősíteni a weboldalt, és ami hosszútávon jelentősen növelné az ügyfélkört, hacsak az illető nincs abban a szerencsés helyzetben, hogy az ismerősének az ismerőse történetesen egy tapasztalt, becsületes webfejlesztő :-)

Lássuk tehát, mit jelenthet egy weboldal tulajdonos számára, ha keresőbarát honlappal rendelkezik!

#1 - Növekszik az organikus forgalom (azaz a keresőmotorokból érkező forgalom).

Ahogyan az várható volt, egy keresőbarát weboldal több forgalmat hozhat számodra a Google-ből, mivel valószínűleg előrébb fog szerepelni a találati listán bizonyos keresőkifejezésekre, mint a konkurenciáid.

#2 - Felhasználóbaráttá teszi weboldalát

A SEO nem csak a keresőmotoroknak szól, hanem a látogatóknak is. A SEO alapelveinek alkalmazása egy weblapon könnyebben használhatóvá teszi azt, ez pedig javítja a felhasználói élményt.

#3 - Erősíti a cég brandjét

A felhasználók jobban bíznak meg azokban a webhelyekben (és ezáltal a hozzájuk kapcsolódó vállalkozásokban), amelyek a Google első oldalain találhatók. Ez jó hatással van mind a márkaismertségre, mind a márkahitelességre.

#4 - Költséghatékony

Egy keresőbarát weboldal 0-24-ben célzott forgalmat bonyolít anélkül, hogy pénzt kellene költeni az online hirdetés különböző formáira. Bár költsége van annak, hogy elérhető legyen az a pont, amikor keresőbarát weblap tulajdonosának mondhatja magát valaki, a hosszú távú előnyök viszont megkérdőjelezhetetlenek.

#5 - Segít megérteni, hogy mit akarnak a legfontosabb ügyfelei

A SEO minőségi forgalmat generál, és ezeknek a felhasználóknak a viselkedésének elemzésével (hogyan lépnek be a weboldaladra, mire kattintanak, hogyan távoznak, mit szeretnek stb.) nagyszerű módja annak, hogy megértsük, mit akarnak a potenciális ügyfelek, és a weboldalt aszerint formáljuk a jövőben.

#6 - A SEO még fontosabb mobilon

Egy olyan weboldal, amely mobilbarát és jó helyezésekkel rendelkezik a mobilkeresőben, több ügyfelet és forgalmat szerezhet, mint azok a weboldalak, amelyek nem mobil SEO-barátok.

Egyre több felhasználó használja a mobilját arra, hogy útközben keressen információkat vagy termékeket, ezért fontos, hogy a keresési találatok között az első helyen szerepeljen, különben elveszíti ügyfeleit a konkurencia miatt, különösen azok, akik helyi termékeket vagy szolgáltatásokat keresnek.

Keresőbarát weboldal a WebOriginnel

Ez természetesen mind csak a jéghegy csúcsa, egy keresőbarát weboldal megalkotása a gyakorlatban ennél jóval összetettebb.

A WebOrigin rendszer kialakításakor a fenti, és még számos más szempontot is figyelembe vettünk, így a partnereinknek átadott weblapok kiválóan vannak optimalizálva az olyan keresőmotorok számára, mint például a Google.